Gottfried von Strassburg, Tristan und Isolde

 

Het handschrift Bruxellensis 14697 is verlucht met bijna honderd gekleurde tekeningen en is afkomstig van het atelier van Diebolt Lauber, een miniaturist en kopiist van de rijkslandvoogdij Hagenau in de Elzas. Dit atelier, een soort ‘uitgeverij’ avant la lettre, was een van de bekendste van het Duitstalig gebied in de 15de eeuw en was heel bedrijvig tussen 1427 en 1467. Over Gottfried van Straatsburg, een tijdgenoot van Wolfram von Eschenbach en auteur van deze versie van Tristan und Isolde, blijft weinig bekend, al zou hij van geestelijke afkomst zijn. Zijn tekst, die bewaard wordt in elf volledige handschriften en zestien fragmenten, bleef onafgewerkt en sluit aan bij de traditie van de Tristan van Thomas (ca. 1175) en de Noorse versie van deze Anglo-Normandische versroman, de Tristrams saga van broeder Robert (1226), verrijkt met persoonlijke commentaar en zelfs met lyrische uitweidingen.

 

Bernard Bousmanne

 

  • KBR - Handschriftenafdeling, hs. 14697
    Gottfried von Strassburg, Tristan und Isolde
    Elzas (Haguenau), ca. 1447-1449 of 1455

 

Voor meer informatie

  • C. Gaspar en F. Lyna, Les principaux manuscrits à peintures de la Bibliothèque royale de Belgique, II. Brussel, 1987, nr. 227.
    Downloaden (981MB)

  • L. Saurma-Jeltsch, Der Brüsseler Tristan: Ein mittelhoch-deutsches Haus- und Sachbuch, in X. von Ertzdorff (ed.), Tristan und Isolt im Spätmittelalter. Vorträge eines interdisziplinären Symposium vom 3. Bis 8. juni 1996 an der Justus-Liebig-Universität Giessen. Amsterdam - Atlanta, 1999, p. 247-301.